X Programma’s Voorscholen - Kaleidoscoop

Kaleidoscoop

logo-kaleidoscoop.gifKort iets over de theorie

Kaleidoscoop is een educatieve methode, waarbij actief leren centraal staat. Kinderen nemen veel initiatief, waarbij de interactie met volwassenen heel belangrijk is.
Er wordt veel aandacht besteed aan de leeromgeving; de ruimte is ingedeeld in hoeken, zoals het huis, de bouwplaats, het atelier. De gelabelde materialen hierin dagen de kinderen uit tot zelfstandig spel en samenspel.
Kaleidoscoop werkt met een vast dagschema om de kinderen houvast te geven. Vast onderdeel is de cyclus van vooruitkijken op wat ze willen gaan doen, speelwerken (vrij spel in de hoeken) en terugkijken op wat ze hebben gedaan.

slideshow.jpgDagprogramma

  • Inloop
  • Grote groep
  • Vooruitkijken kleine groep
  • Speelwerken
  • Opruimen
  • Terug kijken kleine groep
  • Handen wassen /Eten en drinken
  • Activiteit kleine groep
  • Buiten of binnen spelen afhankelijk van het weer
  • Afscheid nemen/ naar huis

Bij de inloop is er koffie en thee voor de ouders en is er tijd om informatie uit te wisselen.

In de grote groep wordt o.a. voorgelezen, er worden bewegingsspelletjes gedaan en kleuren geoefend. Om te kijken of alle kinderen er zijn, mogen ze om de beurt hun eigen dier in de boot doen. Er wordt een liedje gezongen als de kinderen uit de kring gaan.

DSC03120.jpg

Bij het vooruitkijken maakt ieder kind een plan voor wat ze gaan doen. Dit gebeurt op verschillende manieren: b.v met foto's of zoals hier door te kijken met een koker.

Er wordt gespeeld in verschillende hoeken tijdens het speelwerken, b.v in de knutsel of bouwhoek. De leidsters gaan mee in het spel van het kind.


En de kinderen ruimen zelf weer op natuurlijk...

Na het terugkijken, wanneer de kinderen vertellen over wat ze gedaan hebben is het tijd om te eten.

Bij de kleine activiteit wordt er geknutseld of gespeeld in 2 groepen.

En dan is het weer tijd om naar huis te gaan. Om de beurt mag een kind samen met de leidster de ouders gaan halen.

DSC03288.jpg